Barcelona

I går kom vi til Barcelona, vi fant ut at i dag skal vi ligge på stranden. Vi hadde lyst til og bade, og da så vi delfiner. Vi syntes det var veldig fint, så vi tok masse bilder. Vi så også havskilpadder, de tok vi også bilde av. Nå hadde vi lyst til å se noen andre dyr så vi bestemte oss å dra til Zoo de Barcelona.

dyrehagen i barcelona

hav skilpadde

delfiner

Nå reiser vi til Spania

Nå har vi reist vi fra Roma til Las Palmas som er i Spania. Vi har funnet ut at befolkningen er litt over 1 million og arealet er 4066 km2. Nå har vi kommet til Las palmas nå skal vi dra til stranden og bade før vi ser etter hotellet vårt. Men vi skal nok bade hver dag, og gå runt i byen å se. Det skal være sol imorgen så vi må gå på stranden, men om to dager drar vi til Barcelona.

palme i las palmasstrand

Colosseum og Peterskirken

Colosseum_Roma_2011_9

Nå har vi vært å sett på Colosseum. Det var innmari spennende. Colosseum ble bygget for nesten 2000år siden, det er ganske rart å tenke på. Det ble bygget så romerne kunne komme å overvære seremonier, kamper og andre begivenheter. Gladiatorkampene der menn kjempet mot ville dyr var nok det mest blodige. Da de åpnet Colosseun ver det gladiatorkamper 100 dager i strekk. Da var det nok veldig mange dyr og mennesker som døde.

Det var plass til over 48 000 tilskuere på Colosseum, og på Ullevål stadion der Norge spiller hjemmekampene i fotball er det bare plass til ca 25 000. Det er sprøtt, 48 000 tilskuere, for 2000 år siden…

Colosseum ble ødelagt av et jordskjelv i middeladeren. Etter det ble marmoren fjernet og brukt til å bygge kirker i stedet. Kanskje like greit, så slapp flere mennesker og dyr å dø bare for at andre skel underholdes. Milla ble så sint da hun tenkte på det, at vi måtte gå å kjøpe oss en svær gelatois etterpå, rett og slett for å kjøle seg ned litt.

Da Milla hadde fått roet seg ned, gikk vi til Peterskirka. Det er litt sprøtt å tenke på at det ligger et bittelite miniland inni byen Roma. Vatikanstaten, der Paven bor. Vi hadde jo sett bilder av Petersplassen på tv noen ganger, og det var ganske rart å plutselig stå der selv.

Peterskirken er kristendommens største kirke.  Apostelen Peter som ble korsfestet under keiser Nero, ligger antageligvis begravet under kirken. Kuppelen til Peterskirken er laget etter tegninger av Rafael, han er visst en kjent kunstner

taket

Bilde av innsiden av kuppelen

Vi bestemte oss for at vi ville gå helt opp på toppen av kuppelen for å se utover Petersplassen. Det var over 500 trappetrinn vi måtte gå for å komme opp. Da vi gikk oppover i de trange gangene i kuppelen var det litt skubbelt å tenke på hva som ville skje om veggen raste sammen, og vi landter på gulvet midt ikke i kirken.
 stairs

Trappetrinnene og gangene blir smalere jo nærmere toppen man kommer. Vi fikk litt følelse av klaus da vi gikk opp, men heldigvis er vi ganske spreke, så det gikk greit. Det var noen gutter som også gikk opp, de var helt rød i toppen og pustet og peste. Vi kunne ikke annet enn å le litt av dem.

rg_956605_m600

Utsikten fra kuppelen var helt fantastisk. Vi fant ut at vi ville gå å se på de berømte takmaleriene i det Sixtinske kapellet også. Men først måtte vi selvsagt komme oss ned fra Peterskirken

Hade Frankrike

Nå skal vi reise til Italia byen Roma der skal vi dra å se Colosseum. Igår spurte vi en dame om Italia men da vi var ferdige med å snakke med henne , sa henne at hun hadde bodd i Italia 13 år når hun var liten. Så hun fortalte oss masse om Italia og Colosseum hun fortalte også om det skjeve tårnet i Pisa.
Dette har vi lært i Frankrike. Frankrike bruker euro, flagget til Frankrike har rødt,hvit og blått i seg her er et bilde av flagget

imagesCAGLKDEK

Musee de Louvre

I dag har vi vært på musee de Louvre,vi så Mona Lisa. Vi spurte en mann om Mona Lisa, han sa at Mona Lisa ble laget av en mann som het Leonardo da Vinci. Mona Lisa henger på Louvre i Paris, han snakket også om Leonardo da Vinci når han ble født 15.april.1452 og han døde 2.mai.1519. Da vi gikk ut av Louvre så Milla en butikk hun ville gå inn i. Det var Zara, de hadde en fin lue med dusk på,den skulle milla ha. Da hun hadde betalt gikk vi og satte oss på en kafe, der hadde de mye godt og spise. Begge ville ha livretten til Frankrike,det var snegler.

Frankrike

Da vi kom til Frankrike begynte vi å gå i gatene. Da vi så Eiffeltårnet, vi fikk veldig lyst til å gå opp så vi stelte oss i kø. Da var det vår tur til å gå opp i Eiffeltårnet. Vi kom oss inn i heisen også begynte turen opp. Siden jeg har hatt litt fransk på skolen, spurte vi en dame om hvor høyt Eiffeltårnet var og hvor mange trappetrinn det har. Hun sa at det var 324,8 meter høyt og 1665 trappetrinn fra toppen. Vi tenkte at det var veldig bra at det var heis opp men vi bestemte oss for å gå ned igjen..

Da vi kom opp gikk vi rundt for å se. Vi så Triumfbuen. Den ble bygd til ære for Napoleons armeer. Når vi var ferdige i Eiffeltårnet gikk turen til Triumfbuen. Uten for Triumfbuen var det lang kø for å komme inn, men den stelte vi oss i. Da vi var ferdig med å stå i kø gikk vi opp alle trappene. Det var fint vær så vi så alt fra toppen. Da vi var ferdige i Triumfbuen gikk vi til hotellet.

litt om Island

reykjavik460x276
Vi satt på en kafe i Reykjavik, hovedstaden.Vi ble veldig nysgjerrige så vi spurte hun som jobbet der. Hvor mange bor det på Island hun sa at det bodde 380 910 på Island. Hun sa også at nasjonaldagen var 17. juni. Og det er en måned etter oss.

Den Blå lagune på Island

Vi har akuratt vært på den Blå lagune og badet. På den Blå lagune er det lava stener på bunnen. Vannet varmes opp av bakken som varmes opp av vulkanen på Island, som heter Katla.Blå lagune lukter svovel. Vi har også sett på geysir, da vi kom til geysir så vi at vannet bare begynte å koke så ble det en stor,stor boble, så spruter det opp.

Vi har tenkt å dra på snøskutersafari og se på seler og dra å se på Gullfoss. Her ser dere et bilde av oss ved den Blå lagune.

Bilde 43

Milla og Mina på vei til Island

kart  island

Her er Island, og hit skal altså vi, Milla og jeg. Flyturen fra Oslo tok 2t og 10 min. Vi satt og skravlet hele veien, og hadde nok litt sommerfugler i magen. Flyet vårt landet på Keflavik som er den store flyplassen på Island. Den ligger ca en time fra Reyjkavik, som er hovedstaden på Island.

Island er en øy, og ligger vest for Norge på breddagrad med Trondheim. På Island bruker de kronur akkurat som oss, men pengene er nesten ikke noe verd. 1000 islandske kronur er ca 45 norske. Her ser dere noen av pengene våre

xd9ofqk40fVCR5ErTgrePQ6nJkUTDAJVdcBBeMp4-kTQ

Nå skal vi ut og utforske Island. Vi har planer om å besøke den blå lagune, ri på islandshest og finne en geysir.